Jak kontrolować swoje sny?

Statystyczny dorosły Polak śpi dziennie mniej niż 7 h. W tym czasie nasz umysł przechodzi przez tak skomplikowane procesy, że badania naukowe w wielu dziedzinach stoją w miejscu. Skupmy się jednak na faktach, które przydadzą się do nauki kontroli snów.

1. Sen podzielony jest na dwie główne fazy: NREM i REM, czyli odpowiednio fazę wolnych ruchów gałek ocznych oraz fazę szybkich ruchów gałek ocznych. Cały cykl trwa jakieś 90-110 min i powtarza się średnio 4-5 razy podczas siedmiogodzinnego snu.

2. Faza NREM składa się z 4 etapów. Dwa pierwsze to – jak ja to nazywam – “śnienie na jawie”, czyli bardzo lekkie poziomy snu, które są niejakim etapem zasypiania i ich osiągnięcie nie gwarantuje regeneracji energii i wypoczęcia na następny dzień. Z kolei dwa następne etapy, zwane również “snem wolnofalowym” są bardzo głębokie.
Dla ciekawostki to właśnie podczas głębokiego snu organizm uwalnia z przysadki mózgowej somatotropinę, czyli hormon wzrostu.

3. Marzenia senne to nic innego jak zbiór efektów, obrazów i dźwięków, które pojawiają się podczas snu.

4. Przeciętny człowiek ma od 8 do 10 marzeń sennych podczas jednej nocy. Niestety zdecydowanej większości po przebudzeniu nie pamiętamy.

5. Nie będę rozpisywał się o tym jakie jest znaczenie marzeń sennych. Poruszę tylko dwie kwestie, które uważam za najciekawsze:

    • Sigmund Freud, twórca psychoanalizy – która do tej pory uważana jest za bardzo ważne narzędzie psychoterapii i psychologii – uważał, że marzenia senne wyrażają nasze seksualne pragnienia, których się wstydzimy i które spychamy na dalszy plan naszej świadomości.
    • Często występujący sen, w którym dzikie istoty lub dzikie zwierzęta gonią nas po lesie czy puszczy jest pozostałością po przodkach, którzy uczyli się w ten sposób ucieczki przed dzikimi zwierzętami w realnym życiu. Była to ich niejaka survivalowa szkoła walki ze zwierzętami.

6. Świadomy sen, czyli sen w którym śniący wie, że śni. Osoba, która zdaje sobie sprawę, że jest we śnie może go kontrolować oraz tworzyć jego treść. Zgodnie z badaniami Michaela Schredla, psychologa i kierownika naukowego  laboratorium snu w Centralnym Instytucie Zdrowia Psychicznego w Mannheim, dzięki świadomym snom można zauważalnie podnieść sprawność fizyczną. Badał on sportowców, którzy we śnie powtarzali ćwiczenia i sekwencje ruchów. Badania wykazały, że poprawił im się układ krążenia i wytrzymałość, a dzięki powtarzającym treningom, łatwiej przyswajali umiejętności na prawdziwych treningach. (Dzieje się tak w dużej mierze dzięki sztuce wizualizacji, która podczas świadomego snu jest jeszcze bardziej intensywna niż podczas wyobrażeń z zamkniętymi oczyma).

Okey, a teraz chyba najwyższa pora przejść do technik nauki kontroli swoich snów. Przedstawię 4 najważniejsze metody:

    1. Analiza snu – większość snów zapominamy, dlatego notując resztki, które zdążymy zapamiętać, możemy po jakimś czasie dostrzec powtarzające się w naszych snach czynności, jak dla przykładu zawsze mamy na ręce zegarek, spotykamy jakąś osobę itp. Jeżeli mamy takie powtarzające się rzeczy możemy dostrzec z większą szansą następnym razem, że znajdujemy się we śnie. A połowa sukcesu to świadomość, że się jest we śnie 🙂 Polecam także zapisywać sny od razu po przebudzeniu, ponieważ z każdą kolejną minutą zapominamy swoje koszmary jeszcze bardziej.
    2. Programowanie umysłu – postaraj się zaprogramować swój umysł na świadomy sen. Możesz w wyobraźni powtarzać daną sekwencję słów. Dla przykładu – Dzisiejszej nocy będę miał świadomy sen. Możesz to jak najbardziej zmodyfikować, a chodzi o to aby przygotować swój umysł, czy jak kto woli podświadomość, do świadomego snu. Skoro kontrola snów to tylko przy pomocy umysłu, nieprawdaż? Polecam tutaj serdecznie książkę J. Murpheya “Potęga podświadomości”.
    3. Przerwanie snu – badania wykazały, że przebudzenie się i ponowne pójście spać podnosi szanse na świadomy sen. Ja miałem tak naprawdę często. Z resztę sam przypomnij sobie czy nie miałeś tak, że podczas ponownego pójścia spać, po wstaniu lepiej zapamiętałeś sen?
    4. Największym problemem świadomego snu to fakt, że kiedy już zdamy sobie sprawę, że jesteśmy w tym “innym świecie” bardzo wzrasta prawdopodobieństwa obudzenia się. Żeby kontynuować nasze marzenie senne najlepiej zmienić swoje położenie ciała na łóżku, odwrócić się. W ten sposób nie zostaniemy brutalnie wyciągnięci ze swojego świadomego snu.

Kontrola snów to bez dwóch zdań umiejętność przyszłości. Nie długo przyjdzie czekać na specjalne urządzenia wspomagające świadomy sen. Tak  czy inaczej, na pewno otwiera to furtkę do nowych, ogromnych możliwości.

Bardzo dziękuję za dotrwanie do końca. Jeżeli chcesz zapraszam do wersji wideo tego artykułu na mój kanał:

Spodobało się? Polub i udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *